Monday, May 14, 2007

1/4 Seneffe - de kop is er af


De eerste wedstrijd van het seizoen zit er weer op. De twijfels en onzekerheid zijn weg en ik kan met vertrouwen uitkijken naar de rest van de wedstrijden. Voor de eerste wedstrijd slaat de twijfel altijd toe: heb ik genoeg getraind? Is de conditie wel ok? Kan ik het nog? Veel vragen die zondag een positief antwoord hebben gekregen.

Toen we 's middags aankwamen in Seneffe waren we net op tijd om nog enkele van de ITC-jeugdatleten aan te moedigen. Blijkbaar hebben ze goed gepresteerd en kunnen zij ook positief vooruitblikken naar de rest van het seizoen. Jammer dat er 10-15 jaar geleden niet zo'n goeie jeugdwerking was, anders was ik misschien al veel vroeger met triathlon begonnen. Ik hoop dat de ITC-jeugd beseft welke luxe ze hebben.

Na de jeugdwedstrijden was het tijd voor de grote jongens en hun 1/4 triathlon. Het zwemwater was frisjes (net geen 16°), maar met een wetsuit goed te doen. Ik legde me bij de start links van de grote groep. Zo kon ik vlot vertrekken zonder veel trek- en duwwerk. Ik zwom een constant tempo en zo kon ik langzaam opschuiven. Na het keerpunt kon ik langzaam naar een groepje zwemmen en ik haalde hen net in bij het verlaten van het water (14e plaats). Het zwemmen was blijkbaar wel iets korter dan 1500m, want na goeie 18 minuten stond ik terug aan wal. De wissel naar het fietsen ging vlot. Gelukkig was de wind in het voordeel de eerste kilometers van het fietsparcours zodat ik direct een goed tempo had. Maar de pret bleef niet lang duren, want daar kwam al vlug een eerste steile helling, gevolgd door een stuk open vlakte wind tegen. In het parcours zaten nog een aantal lastige stroken (vals plat & wind op kop), afgewisseld met enkele recuperatiestroken die meer dan welkom waren. Ik heb het fietsen goed ingedeeld en na 1u17min (goeie 32 gemiddeld) mocht ik de fiets inruilen voor de loopschoenen. Ook hier had ik meteen het goeie tempo beet dat ik de hele tijd kon aanhouden. Enkel op de brug die we per ronde 2x moesten nemen moest ik telkens even op adem komen. Na 2u28 liep ik moe maar tevreden als 72e over de finish. De looptijd doet vermoeden dat het lopen meer dan 10km was. Achteraf bleek dat het keerpunt vorig jaar een stuk dichter lag. Ik schat dat we daardoor 1km meer gelopen hebben.

Dit was een geslaagde eerste wedstrijd en een aangename kennismaking met het Waalse circuit. Ik ben zeker dat er de komende wedstrijden nog enkele mooie prestaties zullen volgen. Volgende afspraak binnen 2 weken in Sint-Laureins.

1 comment:

DVLMN said...

Hey Sammy
leuk verslagje van je wedstrijd.
Goed te zien dat er nog bloggers onder de ITC'ers zijn.

't beste gewenst dit seizoen en tot ergens op training