Monday, June 30, 2008

Triathlon Brasschaat

Zondag was het weer triathlonfeest in Brasschaat. De organisatoren hadden heel wat Belgische en internationale toppers kunnen strikken voor deze mooie wedstrijd. Voor de 2e maal stond ik zelf aan de start. De laatste weken was het trainen ietsje minder, waardoor ik op voorhand de conditie niet zo goed kon inschatten. Ik had vooraf dan ook geen al te grote verwachtingen.

Om 12u gingen de elite-atleten van start en mochten wij, de age groupers, ook het water in. Na heel wat geduw en getrek klonk eindelijk het startschot. Veel volk rond mij, maar gelukkig weinig fysiek contact. Ik maakte me meer zorgen om mijn chip te verliezen, want die zat toch wat los rond mijn enkel. Ik vond snel een groepje waar ik makkelijk kon volgen in de voeten. Zo verliep de rest van de zwemproef zonder problemen (zwemtijd: 36'10"). Eenmaal uit het water probeerde ikzo snel mogelijk te wisselen, maar in alle haast vergat ik mijn nummer aan te doen. Ik moest halverwege de wisselzone even stoppen en mijn nummer aandoen met de fiets in de hand.

De eerste kilometers op de fiets laat ik de hartslag wat zakken en zoek het goeie tempo. Gelukkig staat de wind hier in het voordeel. Ondertussen vliegen de eerste hardrijders mij voorbij. Ik laat ze doen en rij mijn eigen koers. Misschien ben ik hierin wat te braaf en te voorzichtig geweest, want bij bepaalde groepjes had ik het gevoel dat die niet zoveel sneller reden. Ondanks de stevige wind ging de eerste ronde zonder problemen. In de tweede ronde leek de wind nog iets harder te blazen. Naar het einde toe begon ik dan ook de beentjes al te voelen en maakte ik me al wat zorgen over de loopproef, maar de eerste loopmeters stelden me meteen gerust. Blijkbaar heb ik dus mijn fietsen wel goed ingedeeld (2u20 over 80km, goed voor 34 gemiddeld). Ik had direct het goeie ritme en kon vrij ontspannen lopen. De eerste 3 ronden gingen vlot (voor mijn doen toch), maar in de laatste ronde kreeg ik nog een klopje. Mijn middenrif verkrampte en had moeite bij het ademen. Hierdoor verspeelde ik nog 2.5 minuut. Na exact 4u40 liep ik over de finishlijn. Dit was een stuk beter dan verwacht eigenlijk en bijna een halfuur sneller dan 2 jaar geleden! Toen werd ik in het lopen geveld door de hitte, maar ook het fietsen was nu een pak sneller dan toen (ongeveer 7 minuten). Ik keerde dus bijzonder tevreden terug naar huis!

No comments: