Thursday, August 16, 2007

1/4 triatlon Izegem - beginnersfouten

Woensdag nam ik al voor de 4e keer deel aan de ¼ triathlon van Izegem. En toch maakte ik meer beginnersfouten dan in mijn eerste deelname.
Het zwemmen ging heel vlot en ik kwam als 9e uit het water. Er stond weer een massa volk op de brug en dat zorgt altijd voor een adrenaline opstoot. Ik spurtte dan ook zo snel mogelijk naar de wisselzone. Helaas koos ik daar de verkeerde rij (fout 1 dus). Eventjes paniek, maar gelukkig vertrok clubgenoot Pieter Vanhee net en kon ik door het gat naar de juiste rij kruipen. Ik wisselde redelijk snel, maar toen ik vertrok met de fiets aan de hand viel mijn euro dat ik mijn rugnummer niet had (fout 2). Eventjes terugdraaien, zoeken naar rugmijn nummer die op de grond lag en die dan al stuntelend aandoen. Eenmaal op de fiets kwamen enkele hardrijders zoals Jan Peiren en Bram Deruyck mij voorbij, maar hun tempo lag te hoog om lang te volgen. Ik moest hen dan ook redelijk snel laten gaan. Ook het volgende groepje kon ik niet blijven volgen. Ik pikte even aan bij Niki Devoldere. Ondanks zijn aanwijzingen kon ik zijn wiel niet houden. Uiteindelijk belandde ik toch in een goeie groep, maar in Kachtem schoten we er met 2 man af. Ik dacht dat we nog een ronde moesten en knokte hard om terug aan te sluiten. Net voor het binnenrijden van Izegem slaagden we daarin. Maar hier had ik mijn grootste fout van de wedstrijd gemaakt. We waren ondertussen al in de laatste ronde. In plaats van even op adem te komen in het wiel, moest ik direct de loopschoenen aantrekken. De eerste kilometer viel nog mee, maar ik kreeg last van mijn ademhaling. Ook mijn maag begon tegen te stribbelen door te geconcentreerde sportdrank (fout 4). Ik moest het tempo dan ook serieus laten zakken. Dankzij de vele aanmoedigingen rond de Korenmarkt en Grote Markt kon ik me herpakken en het tempo terug optrekken in de 2e en 3e ronde. Op het einde kreeg ik het terug moeilijk waardoor ik nog mijn plaats bij de eerste 100 moest prijsgeven. Ik heb vooral geleerd dat ik op de fiets snelheid en kracht te kort kom om mee te draaien in zo'n stayerwedstrijd, waardoor ik teveel energie verspil en dus tekort kom in het lopen.
Over mijn prestatie ben ik niet helemaal tevreden, maar onze club heeft wel weer gezorgd voor een schitterende triathlondag met een vlekkeloze organisatie en een flink aantal eigen leden aan de start. Bedankt aan alle vrijwilligers voor hun inzet, de supporters voor hun aanmoedigingen en de collega’s voor hun sportiviteit!

1 comment:

DVLMN said...

Merci Sammy voor de motiverende woorden op mijn blog. Ik feliciteer jou ook met wat jij presteerde. Chapeau!
't Is idd moeilijk om in de goeie fietsgroep te zitten, dat ondervond ik ook al. Soms net te hard, soms net te traag...
En 't afzien van tijdens de wedstrijd was ik haast direct vergeten bij de finish. De spierpijn daarentegen. Tja, mss is't m'n eigen fout van de 15e augustus pas voor de derde keer te lopen.
Proficiat en tot ergens op training!